Probioottien vaikutus mielialaamme

By 02.11.2017Uncategorized

Viime vuosina probiootit ovat tulleet eri medioissa hyvin tunnetuiksi tärkeinä bakteereina ja hiivoina, jotka hyödyttävät ruoansulatusjärjestelmäämme.

Toisin kuin huonot bakteerit, jotka voivat aiheuttaa vilustumista ja muita sairauksia, probiootit ovat hyviä kavereita; hyödyllisiä bakteereja, jotka ovat välttämättömiä hyvän terveyden säilyttämiseksi.
Probiootit auttavat hoitamaan ärtyvän suolen oireyhtymää, tarttuvaa ripulia, mahdollisesti potentiaalisia iho-oireita sekä suun terveyttä. Niitä löytyy vaikka kreikkalaisista jogurteista ja niitä voi myös nauttia ravintolisänä, joka auttaa ylläpitämään tasapainoa suolistossa. Vaikka monet tutkimukset osoittavat, että ne pitävät suolistoa terveenä, ei ole ollut tarpeeksi tutkimusta, joka tutkii niitä yleisiä terveysvaikutuksia. Mutta nyt tiedemiehet alkavat ymmärtää, mitä ne ovat.

Uusi tutkimus Leidenin Brain and Cognition-instituutissa Leidenin yliopistossa Hollannissa ehdottaa, että probiootit voivat todella auttaa parantamaan mielialaa. Ne voivat olla hyvä tapa torjua ahdistusta tai masennusta tai yksinkertaisesti saada meidät tuntemaan olomme paremmalta pahan päivän jälkeen.
Tutkijat tutkivat 40 tervettä nuorta aikuista, joilla ei ollut mielialahäiriöitä. Puolet heistä käytti jauhettua probioottipakkausta joka ilta neljän viikon ajan. Probioottilisä sisälsi kahdeksan bakteerityyppiä, kuten Bifidobacterium, Lactobacillus ja Lactococcus (nämä kolme bakteerityyppiä, joiden on aiemmin osoitettu lieventävän ahdistusta ja masennusta). Toinen puoli osallistujista otti lumelääkettä, vaikka he luulivat käyttävänsä probiootteja.

Probioottista lisäravinnetta käyttäneet ihmiset alkoivat huomata parannuksia olotilassaan; he raportoivat vähemmän reaktiivisuutta surullisiin mielialoihin kuin ne, jotka ovat saaneet placeboa. Toisin sanoen ihmiset, jotka ottivat probioottisia lisäravinteita, kykenivät paremmin voittamaan surulliset mielialat kuin toiset, ja heillä oli siten vähemmän masentavia ajatuksia, kun he olivat surullisia.
”Vaikka ovat vasta alustavia, nämä tulokset tarjoavat ensimmäiset todisteet siitä, että probioottien saanti voi auttaa vähentämään surullisuuteen liittyviä negatiivisia ajatuksia”, kertoo Lorenzan S. Colzato, tutkimuksen tekijä, Time:n mukaan. ”Tuloksemme tuovan valoon uusia probioottien mahdollisuuksia toimia masennuksen adjuvanttisena tai ennaltaehkäisevänä hoitona.”

Vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan, jossa tutkittiin suoliston bakteerien ja mielenterveyden välistä yhteyttä, ei tiedetä paljoa siitä, miten ruoansulatuskanava vaikuttaa mieliala- ja käyttäytymishäiriöihin. Kirjoittajat huomauttvat, että tämä yhteys herätti tieteellistä kiinnostusta 1900-luvun alkupuolella, mutta tutkimuksia ei ole tehty paljoa kuin vasta vähän aikaa sitten.. Yksi tuoreista tutkimuksista tutki tämän linkin ja totesi, että ihmiset, jotka ottavat probiootteja kokivat alhaisempaa ahdistusta ja masennusta, ja heillä oli alhaisemmat kortisolin eli stressihormonin tasot syljessään, kun he heräsivät aamulla.
Lisätutkimuksia tarvitaan kuitenkin päätettäessä, voiko probioottien lisäys todella parantaa mielialaa.

Tilaa nyt 30 miljardia elävää maitohappobakteeria sisältävä Biomed Acidophilus Forte kätevästi suoraan netistä

Ja bakteerikannan ylläpitoon 10 miljardia elävää maitohappobakteeria sisältävää Biomed Acidophilus suoraan netistä
 

Lähde: http://www.medicaldaily.com

Kommentit

kommentit