B12-vitamiinin suurimmat terveyshyödyt

By 04.10.2017Uncategorized

B12-vitamiinin puutosta pidetään yhtenä maailman johtavista ravinnepuutteista, ja vuoden 2004 selvitys osoittaa, että se on merkittävä terveysriski monissa osissa maailmaa, mukaan lukien Yhdysvallat, Intia, Meksiko, Keski-Amerikka, Etelä-Amerikka ja tietyillä alueilla Afrikassa.

 

1. Auttaa ylläpitämään energiatasoja

B12-vitamiini hyödyttää aineenvaihduntaa, koska sitä tarvitaan hiilihydraattien muuntamisessa käyttökelpoiseksi glukoosiksi kehossa. Hiilihydraattiruoan glukoosia käytetään energian muodossa, joten tämä on syy siihen, että ihmiset, joilla on B12-vitamiinin puutos, usein kärsivät väsymyksestä. B12-vitamiinia tarvitaan myös neurotransmitterin signalointiin, joka auttaa lihaksia supistumaan ja antaa energiaa päivään ilman väsymystä ja ahdistumista.

2. Ehkäisee muistin menetystä ja pienentää neurodegeneratiivisen taudin riskiä.

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa erilaisia neurologisia ja psykiatrisia häiriöitä. Johtuen sen roolista hermoston terveydentilassa ja välittäjäaineiden merkinannossa, B12-vitamiini hyödyttää kognitiivista toimintaa ja sitä käytetään vähentämään neurodegeneratiivisten sairauksien, kuten Alzheimerin taudin ja dementian riskiä.

3. Vahvistaa mielialaa ja auttaa hermojärjestelmää toimimaan oikein

Yksi tutkituimmista B12-vitamiinin hyödyistä on sen kyky auttaa hermoston säätelyssä, mukaan lukien vähentää mielialahäiriöitä kuten masennus ja ahdistuneisuus. B12-vitamiinia yhdessä folaatin kanssa tarvitaan yhtenä hiilen aineenvaihdunnan merkittävänä tekijänä, joka tuottaa yhdisteen nimeltä SAM (S-adenosyylimetioniini). SAM on ratkaiseva neurologiseen toimintaan, joka käsittelee stressiä ja mielialan sääntelyä.
B12-vitamiinia tarvitaan keskittymiskykyyn ja kognitiivisiin prosesseihin, kuten oppimiseen, joten B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa vaikeuksia keskittyä ja lisätä huomiokyvyn häiriöiden riskiä.

4. Tärkeä sydänterveyden ylläpitämisessä

B12-vitamiini hyödyttää sydän- ja verisuoniterveyttä useilla eri tavoilla, mikä on tärkeää, kun otetaan huomioon, että sydäntaudit ovat tällä hetkellä maailman suurin kuolinsyy. B12-vitamiini auttaa vähentämään kohonneita homokysteiinipitoisuuksia, joita pidetään nyt merkittävänä sydänsairauksien riskitekijänä. Homokysteiini on aminohappo ja sen veren tasot vaikuttavat B-kompleksisten vitamiinien, mukaan lukien B12-vitamiinin, veritasoihin.
B12-vitamiini auttaa suojaamaan sydänsairauksia, kuten sydänkohtauksia tai aivohalvauksia, alentamalla korkeita homokysteiinipitoisuuksia veressä. On myös joitain todisteita siitä, että B12 voi auttaa hallitsemaan korkeaa kolesterolia ja korkeita verenpainetasoja. B-vitamiinit kykenevät myös hallitsemaan ateroskleroottisia sairauksia, joissa kärsitään verisuonten plakkien vaarallisesta kertymisestä.

5. Terveille iholle ja hiuksille

B12-vitamiini on välttämätön terveelle iholle, hiuksille ja kynsille, koska se on tärkeä osa solujen lisääntymistä. B12-vitamiini hyödyttää ihon terveyttä vähentämällä punoitusta, kuivumista, tulehdusta ja aknevirheitä – ja sitä voidaan levittää iholle psoriaasiin ja ekseemaan. Se voi myös vähentää hiusten rikkoutumista ja auttaa kynsien vahvistamista.

6. Parantaa ruoansulatusta

Koska sen tehtävänä on auttaa ruoansulatusentsyymituotantoa, B12-vitamiinia tarvitaan tukemaan tervettä aineenvaihduntaa ja ruokien hajoamista mahassa. Yksi tapa, jolla B12-vitamiini hyödyttää ruoansulatusta on, että se auttaa terveitä bakteereita suolistossa. Haitallisten bakteerien poistaminen ruoansulatuskanavasta – ja samanaikaisesti hyödyllisten bakteerien esiintyminen – estää ruoansulatuskanavan sairauksia, kuten tulehduksellisen suolistosairaus (IBS) tai hiivatulehdus (Candida).

7. Terveellinen raskaus

B12-vitamiinia tarvitaan luomaan nukleiinihappoa eli DNA:ta – perustavanlaatuinen geneettinen materiaali, jota käytetään koko kehon rakentamiseen. Siksi B12-vitamiini ei ole vain kasvun ja kehityksen tärkeä ravintoaine, vaan se on tärkeä osa tervettä raskautta. B12-vitamiini on myös vuorovaikutuksessa folaatin kanssa kehossa, joten se voi auttaa pienentämään synnynnäisten vaurioiden, kuten hermoläpivientivirheiden riskiä.

8. Saattaa auttaa estämään syöpää

B12-vitamiinin täydentämistä tutkitaan nyt keinona vähentää tietyntyyppisten syöpien riskiä erityisesti folaatin kanssa otettuna. Eräät alustavat tutkimukset osoittavat, että B12-vitamiini hyödyttää immuunijärjestelmää tarpeeksi ehkäistäkseen syöpää, mukaan lukien kohdunkaulan, eturauhasen ja paksusuolen syöpä.

9. Auttaa tuottamaan punasoluja ja ehkäisemään anemiaa

B12-vitamiinia tarvitaan tuottamaan tervettä punasolujen tasoa. Se auttaa ehkäisemään anemian tyyppiä, jota kutsutaan megaloblastinen anemian, joka johtaa oireisiin kuten krooniseen väsymykseen ja heikkouteen.

 

Tilaa nyt Biomedin B12-vitamiinitipat kätevästi suoraan netistä


Lähde: https://draxe.com

Kommentit

kommentit