Magnesiumin monet hyödyt

By 29.06.2017Uncategorized

Magnesiumilla on monia hyötyjä kehon kaikissa tärkeissä toiminnoissa. Se säätelee ja edistää hermojen, solujen ja lihasten toimintaa.

1. Nostaa kehon energiatasoja

Keho käyttää magnesiumia tuottaakseen energiaa aktivoimalla ATP:ia (adenosiini trifosfaatti).
Tämä tarkoittaa, että ilman riittävää magnesiumin saantia meillä ei ole tarvitsemaamme energiaa ja voimme helpommin kärsiä uupumuksesta. Väsymme liikkuessa nopeammin ja hapen tarpeemme on suurempaa.
Erään ARS:n (Community Nutrition Research Group) tekemässä tutkimuksessa todettiin, että magnesiumin puutoksesta kärsineet naiset tarvitsivat enemmän happea matalarasitteisesta liikunnasta
suoriutuakseen ja heidän sykkeensä oli korkeampi verrattuna sykkeeseensä korkeammilla magnesiumtasoilla.

2. Rauhoittaa hermoja ja ahdistusta

Magnesium on elintärkeä ”onnellisuushormoneita” kuten serotoniinia tuottavan, estävän välittäjäaineen GABA:n toiminnassa. Magnesiumin säätelemät tietyt hormonit ovat elintärkeitä rentoutumiselle ja aivojen rauhoittamiselle, joka on yksi syy miksi magnesiumin puute voi aiheuttaa unettomuutta.

3. Hoitaa unettomuutta ja helpottaa nukahtamista

Magnesiumlisät voivat auttaa hiljentämään levotonta mieltä ja nukkumaan paremmin. Vuorokausirytmimme muuttuu erityisesti ikääntyessämme vähentyneestä ravinteiden saannista ja heikentyneestä ravinteiden imeytymisestä johtuen, joka lisää unettomuuden riskiä.
Kun 46:lle potilaalle annettiin kahdeksan viikon ajan joko magnesiumlisää tai plaseboa, lisää nauttineet nukkuivat pidempään, nukahtivat helpommin, omasivat korkeammat melatoniinitasot ja alemmat stressiin yhdistetyn kortisolin tasot.

4. Helpottaa ummetusta

Megnesium helpottaa rentouttamaan ruuansulatuskanavan lihaksia ja suolenseinämää, joka säätelee ulostuskykyämme. Magnesiumlisän nauttiminen helpottaa vessassakäyntiä neutralisoimalla vatsahappoja ja liikuttamalla ulostetta suolistossa.
Kun tutkijat Tokion National Institute of Health and Nutrition:sta tutkivat magnesiumin vaikutuksia 3800 naisen ruokavaliossa, alhainen magnesiumin saanti yhdistettiin ummetuksen merkittävään lisääntymiseen.

5. Helpottaa lihaskipuja ja kramppeja

Magnesiumilla on tärkeä rooli lihasten hermoimpulsseissa ja lihasten supistumisessa. Lihakset voivat krampata mikäli emme saa riittävästi magnesiumia ja se auttaa lihaksia rentoutumaan ja supistumaan, sekä mahdollistaa liikkumisemme.
Lisäksi magnesium tasapainottaa kalsiumia kehossa mikä on tärkeää, koska ylisuuret annokset kalsiumia lisistä voi aiheuttaa lihasten, kuten sydämen, hallinnan ongelmia.

6. Säätelee kalsium-, kalium- ja natriumtasoja

Magnesium yhdessä elektrolyyttien kanssa säätelee moninaisia biokemiallisia reaktioita kehossa. Se on mukana kuljettamassa kalsium ja kalium ioneja solukalvojen poikki. Tästä johtuen magnesium on oleellinen hermoimpulssien johtumisessa, lihasten supistumisessa ja normaalissa sydämen rytmissä.

7. Tärkeää sydämen terveydelle

Magnesium on erittäin tärkeä sydämen terveydelle. Kehomme suurimmat magnesiumpitoisuudet ovat sydämessä, erityisesti sen vasemmassa kammiossa. Yhdessä kalsiumin kanssa magnesium ylläpitää sopivaa verenpainetasoa ja ehkäisee verenpainetautia.

8. Ehkäisee migreeniä

Magnesium voi auttaa hallitsemaan migreenin pääkipua vapauttamalla kipua vähentäviä hormoneita ja vähentämällä verenpainetta kohottavaa verisuonten supistumista. Useat tutkimukset osoittavat magnesiumlisän nauttimisen helpottavan migreenistä kärsivien oireita.

9. Auttaa ehkäisemään osteoporoosia

Magnesiumia tarvitaan luiden muodostumisessa ja se on mukana tasapainottamassa veren D-vitamiinipitoisuuksia, joka on tärkeä luuston homeostaasin säätelijä. Useiden tutkimusten mukaan korkeampi magnesiuminsaanti korreloi kasvaneen luuston mineraalitiheyden kanssa. Tutkimukset osoittavat myös, että naiset voivat ehkäistä tai parantaa osteoporoosia lisäämällä magnesiumin kulutustaan.

Tilaa nyt Biomedin hyvin imeytyvä Magnemin kätevästi suoraan netistä

Lähde: https://draxe.com

Kommentit

kommentit