Ihmiset keräävät sähkövarausta ja nukkuvat huonosti – avuksi maadoittuminen?

Erja Pauninsalo siirtyi yrittäjäksi lähes 30 vuoden kirjastouran jälkeen. Hän pyörittää pientä maahantuomiensa maadoitustuotteiden verkkokauppaa 5-vuotiaan Tiedon portaat -yrityksensä kautta. Nuorempana Erjalla ei ollut mitään univaikeuksia, mutta iän, työelämän kiireen ja muiden rientojen myötä unesta tuli heikkoa ja vessaan piti nousta useita kertoja yössä. Erja kokeili kaikenlaisia konsteja ja oli jo myöntymässä ajatukseen, ettei tule enää koskaan nukkumaan kunnolla, kunnes hän törmäsi kirjaan Earthing – the most important discovery ever (suom. Maadoittuminen – kaikkien aikojen tärkein terveyslöytö). Kirja muutti Erjan elämän.

Arvontoja, tarjouksia ja vinkkejä!

Tilaa ilmainen Hyvinvointi-uutiskirje, joka sisältää arvontoja, tarjouksia ja vinkkejä!

Emme luovuta tietoja eteenpäin. Voit perua uutiskirjeen koska tahansa.

Erja tilasi kirjan innoittamana maadoituslakanan Amerikasta. Hieman epäilevänä hän laittoi lakanan sänkynsä jalkopäätyyn, olihan hän tässä vaiheessa valmis kokeilemaan jo mitä tahansa nukkuakseen hyvin. Jalkojen yön ajan lakanalla maadoittuessa vessakäynnit loppuivat kuin seinään, eikä mennyt viikkoakaan kun Erja jo nukkui täysin yhtenäisen yön heräämättä kertaakaan. Muita vakuutteluja Erja ei enää kaivannutkaan, vaan totesi näitä tuotteita tarvittavan muillekin uniongelmaisille. Siispä hän aloitti tuotteiden maahantuonnin.

Ihmiset keräävät sähkövarausta kuin antennit

Nykypäivänä käytämme sähkölaitteita valtavasti ja joka puolella vaikuttavat langattomat verkot, joten ihmiset toimivat kuin antennit keräten ympäröivää sähkövarausta itseensä. Jos emme saa purettua tätä sähkövarausta, se alkaa vaikuttamaan hyvinvointiimme. Maahan koskettamalla sähkövarausta saa purettua – näinhän kaikki rakennuksetkin maadoitetaan: yhteydellä maahan, jotta ne ovat samassa jännitetasossa maanpinnan kanssa.

Maadoittuminen voi auttaa esimerkiksi matala-asteisiin tulehduksiin, aikaeron aiheuttamiin oireisiin ja unettomuuteen.

Mitä maadoittuminen on – ja mihin se perustuu?

Yksinkertaisimmillaan maadoittuminen on ihon kosketusta luontoon, esimerkiksi

  • paljain jaloin kävelemistä,
  • maassa istumista niin, että paljaat jalkapohjat koskevat maata,
  • puutarhanhoitoa paljain käsin,
  • puiden halaamista, tai
  • suihkussa käymistä, onhan putkisto yhteydessä maahan.

Asfaltti ei toimi, vaan maadoittuminen onnistuu vain esimerkiksi nurmella, kalliolla tai hiekalla. Mitä kosteampi sen parempi, koska johtavuus on kosteassa parempi. Siksi merenranta on optimaalisin maadoituspaikka: suolavettä ja kosteaa hiekkaa. Ylipäänsä luonnossa liikkuminen kannattaa – sekä henkisesti että fyysisesti.

Maadoittuminen perustuu mm. siihen, että ennen oltiin paljon enemmän kosketuksissa luontoon esimerkiksi maataloustöissä, oltiin yhteydessä maahan kuten kasvit ja eläimetkin. Tätä luonnollista yhteyttä kannattaisi pitää yllä jopa 20 tuntia vuorokaudessa – mutta eihän kukaan tuollaisia tunteja nykypäivänä pysty maadoittumaan. Siksi Erjan maahantuomat maadoitustuotteet tuovat helpotuksen.

Maadoitustuotteet kytketään johdolla joko maadoitettuun pistorasiaan tai suoraan maahan. Tuotteissa ei kulje sähkö, vaan niillä luodaan vain yhteys maahan. Tuotteita on esimerkiksi hiirimatto, johon paljas käsi on työpäivän ajan kosketuksissa, matto paljaiden jalkojen alle, ranneke, tai tuo Erjalle pelastuksen tuonut lakana.

9 vinkkiä parempaan uneen

On yksilöllistä, kuinka paljon ihminen tarvitsee unta, mutta riittävästä unen saannista kannattaa pitää huolta. Tarkkaile oloasi aamulla: oletko väsyneempi aamulla kuin illalla nukkumaan mennessäsi? Jos, niin unesi laatu kaipaa huomiota. Huonosti nukutut yöt aiheuttavat kehossa tulehdusreaktiota, mikä ilmenee ihmisissä vaihtelevina vaikutuksina. Krooninen unettomuus lisää myös keskivartalolihavuutta ja 2. tyypin diabetesta.

Erjan vinkit parempaan uneen:

  1. Älä roiku tietokoneen tai puhelimen näytön ääressä iltamyöhään, vaan rauhoita iltasi pari tuntia ennen nukkumaanmenoa esim. lukemalla tai tekemällä käsitöitä tai ristikoita.
  2. Poista makuuhuoneesta kaikki ylimääräiset sähkölaitteet: Televisio, tabletit, tietokoneet, kännykät. Vaihda myös sähköinen herätyskello pattereilla toimivaan.
  3. Jos makuuhuoneesta löytyy käyttämättömiä pistorasioita, kytke ne pois päältä.
  4. Viilennä makuuhuone.
  5. Vaihda siniset iltavalot ja ledit auringonlaskua muistuttavaan, punertavaan valoon – esimerkiksi vanhat hehkulamput ovat hyviä.
  6. Vältä stressiä ja harjoita tarvittaessa stressinhallintaa.
  7. Rauhallinen iltakävely hämärässä voi auttaa, mutta vältä kovaa rehkimistä.
  8. Syö kevyesti, mutta riittävästi, ettei verensokeri laske yöllä niin alas että heräät.
  9. Löydä oma unirytmisi. Jos sinua väsyttää jo kymmeneltä, mene nukkumaan, äläkä sinnittele pystyssä – muuten joudut taas odottelemaan nukahtamista.

 


[Milla Järvinen]Artikkelin kirjoittajasta:

Tämän artikkelin kirjoitti yrittäjä Milla Järvinen, joka tarjoaa assistenttipalveluita pk-yrityksille. Milla osallistui HyvinvointiSummittiin, mutta huomasi, että kaipasi videoiden sijaan informaatiota näistä tärkeistä aiheista helposti tekstimuodossa. Siksi Milla koostaa nyt haastatteluvideoista koosteita blogiartikkeleina.

”Luonnostani erittäin järjestelmällisenä ihmisenä rakastan suunnittelemista ja kokonaisuuksien koordinointia. Haluan antaa yrittäjille lisää aikaa keskittyä ydinosaamiseensa ja nauttia elämästä, joten tarjoan luotettavaa lisäkättä viestintään ja tapahtumajärjestelyihin sekä yritys- ja taloushallintoon ihmislähtöisenä, hyvinvointia ja kestävää kehitystä arvostavana palveluna. Ota yhteyttä!”

Kommentit

kommentit