Suolistosi terveys vaikuttaa jopa aivotoimintaan – miten pidät suolistosi kunnossa?

Annika Havaste on yksi Suomen parista kymmenestä FLT ravintovalmentajasta. FLT tarkoittaa funktionaalista lääketiedettä: tieteelliselle tutkimukselle perustuvaa ajattelutapaa, jossa otetaan huomioon ihminen kokonaisuutena. FLT sai alkunsa tutkijoiden huomattua lääkkeiden usein parantavan vain oireita, eikä itse syytä oireisiin. Kun parannetaan syy, oireetkin katoavat.

Funktionaalinen lääketiede ottaa huomioon mm. ravinnon ja stressin, henkisen puolen ja liikunnan sekä suoliston vaikutukset terveyteen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. HyvinvointiSummitin haastattelussa Annika kertoo, mihin kaikkeen suoliston terveys vaikuttaa, ja miten sen voi omilla valinnoillaan pitää terveenä.

Suoliston terveys vaikuttaa ruuansulatuksen lisäksi jopa aivotoimintaan

Suolistossasi on hyviä bakteereita, huonoja bakteereita ja hiivoja. Ruokavaliosi vaikuttaa nopeasti suolistosi bakteerikantaan ja siten sen hyvinvointiin. Ravinnon monipuolisuus kannattaa: erilainen ravinto ruokkii erilaisia bakteerikantoja. Hyviä bakteereita on eri lajeja, joten vaihtele välillä ruokavaliotasi kantojen monipuolisuuden kasvattamiseksi.

Suolisto ja sen bakteerikanta:

  • Vastaavat ravinnon sulamisesta ja ravintoaineiden (rasvat, hiilihydraatit, proteiinit, vitamiinit, hivenaineet ja antioksidantit) imeytymisestä.
  • Vahvistavat immuniteettia, hajottavat myrkyllisiä aineita ja tuottavat vitamiineja.
  • Vaikuttavat aineenvaihduntaan ja siten lihomiseen.
  • Ovat yhteydessä aivoihin ja voivat vaikuttaa mm. käyttäytymiseen ja mielialaan.

Suolistolla on suuri vaikutus mielialaan ja jopa masennukseen. Osa hyvän olon välittäjäaineista, serotoniinista ja dopamiinista, tuotetaan suolistossa. Jos suoliston bakteerikanta on vääränlainen, tuotanto hiipuu.

Suoliston ja aivojen yhteyttä on tutkittu eniten hiirillä, mutta myös ihmisillä: Terveitä naisia laitettiin katsomaan ahdistavia kuvia, ja heidän reaktioitaan tutkittiin. 4 viikon ajan he söivät probiootteja, eli tietynlaisia hyviä bakteereita, ja tutkimus toistettiin. Nyt naiset reagoivat ahdistaviin kuviin rauhallisemmin.

Toinen esimerkki suoliston bakteerikannan tutkimuksesta: Hiiriltä poistettiin suoliston bakteerikanta kokonaan, mikä jo sinällään sai hiiret käyttäytymään oudosti. Sitten hiiret laitettiin vesialtaaseen, missä ne ahdistuivat, menettivät toimintakykynsä ja lopulta hukkuivat. Testi toistettiin hiirillä, joilla oli terve bakteerikanta. Nämä hiiret eivät luovuttaneet, vaan uskoivat selviytymiseensä ja jatkoivat uimista – ja selviytyivät.

Näillä valinnoilla ylläpidät ja parannat suolistosi bakteerikannan hyvinvointia:

1. Vähennä sokerin käyttöä ratkaisevasti

Yksi suurimmista suoliston vihollisista on sokeri. Glukoosisiirappi on sokereista pahin; se on ihmisen kehittämä sokeri, joka rasittaa maksaa ja nostaa verensokeria. Sitä löytyy mm. pitkään säilyvistä tuotteista, kuten valmisruuista, joten tutki pakkaukset huolella piilosokerin varalta. Sokeri kasvattaa huonoa bakteerikantaa ja lisää tulehdusta. Kun karsit sokerin arjestasi, satunnaiset herkku- ja juhlahetket eivät haittaa.

2. Keskity kuituihin

Pidä ruokapäiväkirjaa ja katso, mistä saat kuitua. Lisää kuitujen määrää ruokavaliossasi tarvittaessa. Olemme geneettisesti samoja kuin aikoja sitten, jolloin saimme paljon enemmän kuituja kuin nykyään. Hyviä kuidun lähteitä ovat kasvikset, juurekset ja kaali, kuin myös esimerkiksi psyllium- ja pellavarouhe.

3. Lisää liikuntaa

Sinun ei tarvitse aloittaa tavoitteellista kilpaurheilua tai sitovaa harrastusta, pelkkä arkiliikunta ja kotijumppa riittävät. Kun keho saa liikettä, suolisto nauttii. Lisäksi luonnossa liikkuminen ja eläinten kanssa oleminen tekee hyvää suoliston bakteerikannalle. Istuminen on yksi suoliston pahimmista vihollisista.

4. Vältä stressiä

Stressi voi pahentaa suoliston oireita. Stressin yhteys suolistoon on nähtävissä yksinkertaisimmillaan jännityksen yhteydessä esiintyvänä ”perhosia vatsassa” -olona. Stressi on ihmisen tapa valmistautua taistelemaan tai pakenemaan, jolloin ruuansulatus heikkenee ja elimistö keskittyy selviytymään. Aikoinaan stressitila purkautui, kun fyysisestä uhasta selvittiin, mutta nykyään stressitila voi olla jatkuva ja pitkäaikainen. Tällöin ruuansulatus kärsii ja suoliston bakteerikanta huononee.

Mieti, mitä voisit tehdä omalle suhtautumistavallesi tai elämäntavoillesi, jotka ehkä turhaan aiheuttavat stressiä. Otatko liikaa töitä vastaan tai onko stressi tullut tavaksi? Jos et voi poistaa stressin aiheuttajaa, voit hakea helpotusta mm. syömällä hyvin, välttämällä sokeria, hengitysharjoituksilla, rauhoittumisella, joogalla ja luonnossa liikkumisella. Kun suoliston bakteerikanta on kunnossa, stressikin saattaa helpottaa.

5. Harkitse kahdesti ennen antibioottikuurin aloittamista

Kun lääkäri tarjoaa oireiden hoitoon antibioottikuuria, kyseenalaista ja kysy, onko kuuri välttämätön. Hoida ennemmin elimistöäsi ravinnolla: valkosipuli on luonnon oma antibiootti, tietyt mausteet ja yritit ennaltaehkäisevät sairauksia ja tukevat immuunijärjestelmää.

Antibioottikuuri on aina rasite suolistolle, joka menettää kuurin myötä bakteerikantansa monipuolisuuden pitkäksi aikaa. Muutkin tarpeettomat lääkkeet ja kemikaalit kannattaa minimoida. Esimerkiksi luonnollisempi kosmetiikka on ystävällisempi myös suolistolle.

Lisäksi:

  • Vältä gluteeniviljoja

Vehnästä saatava gluteeni on vaikeasti sulava iso molekyyli, joka aiheuttaa lähes jokaisen suolistossa ärtymistä. Terve suoli korjaantuu kuitenkin itsestään, eli terve ihminen kestää kohtuudella nautitun gluteenin ärsytyksen. Toiset ovat herkempiä kuin toiset, ja myös stressi tai muu tilapäinen rasite voi vaikuttaa palautumiseen. Jos suoli ei jaksakaan palautua gluteenin ärsytyksestä, voi syntyä ns. vuotava suoli eli ohutsuolen lisääntynyt läpäisevyys. Gluteeni voi jäädä pysyväksi ongelmaksi – syntyy gluteeniyliherkkyys. Silloin gluteenituotteet pitää jättää täysin pois ruokavaliosta, muuten on vaarana, että ongelma palaa aina takaisin.

  • Vähennä maitotuotteiden määrää

Monet kokevat maitotuotteiden ärsyttävän suolistoaan. Turvotus ja mahakivut laitetaan helposti maidon laktoosin syyksi, mutta usein syypää onkin kaseiini, maidon proteiini. Joillekin esimerkiksi käsitellyt maitotuotteet aiheuttavat ongelmia, mutta raakamaitotuotteet ei. Hapanmaitotuotteet sulavat usein paremmin, joten kokeile niitä, jos kärsit suolistovaivoista. Voit myös kokeilla täysin maidotonta ruokavaliota jonkin aikaa ja tunnustella oloasi. Suoliston rauhoituttua voivat maitotuotteet taas sopia.

  • Lisää hyvälaatuisia rasvoja

Hyvät rasvahapot pitävät suoliston limakalvon hyvänä ja edistävät kehon uusiutumista. Hyvälaatuisia rasvoja ovat esimerkiksi hamppuöljy, muut kylmäpuristetut öljyt, kuten oliiviöljy ja tyrniöljy. Myös kalaa ja kalaöljyä kannattaa syödä. Annikan kokemuksen perusteella lähes kaikki tarvitsevat lisää rasvoja ruokavalioonsa.

  • Valitse suoliston lempiruokia

Jos elimistösi kestää, niin lisää ruokavalioosi sipulikasveja, valkosipulia, maa-artisokkaa, parsaa ja papuja. Maitohappokäytetyt ruuat kuten hapankaali auttavat ylläpitämään hyvää bakteerikantaa. Jos suolistosi bakteerikanta on pahasti epätasapainossa, eivät yllä mainitut elintarvikkeet välttämättä sovi sinulle, ainakaan heti alkuun.

Myös probioottikapselit tai -jauheet voi ottaa avuksi. Jatkuvasta käytöstä ei ole todettu haittaa, mutta perusterveelle riittää kuukauden kuuri silloin tällöin maitohappokäytettyjen ja prebioottisten ruokien ohella. Vaikeammat ja tulehdukselliset oireet vaativat pidempää maitohappobakteerikuuria ja muutakin hoitoa, kuten suoliston limakalvon tervehdyttämisohjelmaa.

Kotikonstit ruoansulatusvaivoihin

Huono ruoansulatus

  • Ota ruokalusikallinen omenaviinietikkaa puoleen lasilliseen vettä ennen ruokailun aloittamista. Vatsahappopitoisuus nousee ja ruoka sulaa paremmin.
  • Älä syö lihaa ja tärkkelystä, kuten perunaa tai riisiä, samassa annoksessa.
  • Pureskele kunnolla, keskity ruokailuun.

Närästys

  • Poista ilmeiset närästyksen aiheuttajat: suklaa, kahvi, rasvaiset ruuat…
  • Poista myös maitotuotteet ja syö helposti sulavaa, terveellistä ravintoa, kuten smoothieita, kasviksia höyrytettynä ja keittoina, proteiinin lähteenä tofua, kalaa ja kanaa.
  • Voit kokeilla piihappogeeliä ja kehon emäksisyyttä lisääviä tuotteita. Ruokasoodaakin voi kokeilla veteen sekoitettuna akuuttiin närästykseen.

Ummetus

  • Lisää kuitujen määrää, ota magnesiumlisä avuksi ja liiku riittävästi.
  • Juo paljon vettä. Jos vettä ei ole elimistössä riittävästi ja lisäät kuituja, ne imevät nestettä suolessa itseensä ja voivat tukkia suolistoa aiheuttaen näin ummetusta.

Näin selvität oman suolistosi ärsyttäjät:

Jos kärsit jonkun asteisista oireista, kokeile kolmen viikon ajan jättää kaikki gluteenipitoiset tuotteet, maitotuotteet, valmisruuat ja sokeripitoiset tuotteet pois. Keskity syömään vihanneksia, kalaa, kanaa, tofua… helposti sulavaa ruokaa. Jos vielä tämänkään myötä ei olo parane, korvaa kaikki viljat kasviksilla. Tärkeintä on löytää lisättäviä vaihtoehtoja sen sijaan, että kieltäisit itseltäsi kaiken. Kun lisäät lautaselle hyvää ravintoa, huomaat ettei huonoille vaihtoehdoille olekaan enää tilaa.

Jos oireet ovat pahoja ja jatkuvat ruokavaliomuutoksesta huolimatta, syytä kannattaa lähteä selvittämään. Pelkästään rajoitetun ruokavalion noudattaminen ilman oireiden syyn selvittämistä ei kannata; kun syy on selvitetty ja hoidettu, oireet vähenevät ja bakteerikanta paranee, pääset pois ruokavalioansasta ja voit taas syödä vapaammin.

 


[Milla Järvinen]Artikkelin kirjoittajasta:

Tämän artikkelin kirjoitti yrittäjä Milla Järvinen, joka tarjoaa assistenttipalveluita pk-yrityksille. Milla osallistui HyvinvointiSummittiin, mutta huomasi, että kaipasi videoiden sijaan informaatiota näistä tärkeistä aiheista helposti tekstimuodossa. Siksi Milla koostaa nyt haastatteluvideoista koosteita blogiartikkeleina.

”Luonnostani erittäin järjestelmällisenä ihmisenä rakastan suunnittelemista ja kokonaisuuksien koordinointia. Haluan antaa yrittäjille lisää aikaa keskittyä ydinosaamiseensa ja nauttia elämästä, joten tarjoan luotettavaa lisäkättä viestintään ja tapahtumajärjestelyihin sekä yritys- ja taloushallintoon ihmislähtöisenä, hyvinvointia ja kestävää kehitystä arvostavana palveluna. Ota yhteyttä!”

Kommentit

kommentit