D-vitamiinin viisi yllättävää terveyshyötyä

By 14.12.2016Uncategorized
Painonpudotuksesta lihasten toimintaan, lääkäri Natasha Turner kertoo D-vitamiinin yllättävistä hyödyistä ja miksi meidän kannattaa nauttia D-vitamiinilisää ympäri vuoden.
Tiesitkö, että D-vitamiinilisän nauttiminen voi motivoida meitä liikkumaan?

Arvontoja, tarjouksia ja vinkkejä!

Tilaa ilmainen Hyvinvointi-uutiskirje, joka sisältää arvontoja, tarjouksia ja vinkkejä!

Emme luovuta tietoja eteenpäin. Voit perua uutiskirjeen koska tahansa.

Kaikki tiedämme, että D-vitamiinilisän nauttiminen talvella voi vähentää flunssan tai vilustumisen riskiä, mutta monet meistä eivät tiedä, että D-vitamiinilisän nauttimista ei kannata lopettaa heti kevätauringon pilkottaessa. Vaikka auringon paistaessa saamme enemmän D-vitamiinia, Natasha Turner suosittelee silti D-vitamiinin nauttimista ja tässä ovat syyt:

1. Se parantaa lihasten toimintaa

Jos kärsimme kroonisesta kivusta meidän olisi ehkä syytä lisätä D-vitamiinin saantia. Uusi tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa yhteyden D-vitamiinilla ja lihasten toiminnalla, kuten myös liikuntasuorituksista ja päivän askareista palautumisella. Tutkimus myös osoittaa miksi alhaiset D-vitamiinitasot voivat johtaa fyysiseen väsymykseen. Samankaltainen tutkimus murrosikäisillä tytöillä osoitti D-vitamiinin vaikuttavan positiivisesti lihasvoimaan, nopeuteen ja hyppyjen korkeuteen.
Vaikka emme olisi huolissamme hyppytuloksistamme, tämä tutkimustulos on oleellinen, mikäli meillä on vaikeuksia lähteä salille puhumattakaan ennätyksiemme tekemisestä.

2. Vähentää ruokahalua

Sen lisäksi, että talven pimeys vaikuttaa mieleemme se voi myös lihottaa. Tuotamme D-vitamiinia kun ihomme altistuu auringon ultraviolettisäteilylle. Kohonneet D-vitamiinitasot parantaa vastustuskykyämme ja aktivoi leptiinin tuotantoa, joka lähettää signaaleja aivoille ja vatsalle ja näin auttaa meitä laihtumaan.
Aberdeenin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa todettiin riittävän auringonvalon saannin vähentäneen merkittävästi lihavuutta. Tarkkailtuaan yli kahden vuoden ajan yli 3100:a koillis-Skotlannissa asuvaa menopaussin ohittanutta naista huomattiin, että naisilla joilla oli korkein kehon painoindeksi (BMI) oli myös alhaisimmat veren D-vitamiinitasot.

3. Voi suojella keuhkojen toimintaa

Tämä aurinkovitamiini ei ainoastaan tee oloamme paremmaksi vaan se auttaa myös hengittämään helpommin. Bostonialaisten tutkijoiden uuden tutkimuksen mukaan D-vitamiinin puutos on yhteydessä huonoon keuhkojen toimintaan ja tupakoivien ihmisten keuhkojen toiminnan nopeampaan heikkenemiseen. Tämän tutkimuksen mukaan D-vitamiini saattaa suojata keuhkoja joiltain tupakoinnin vaikutuksilta. Paras suoja on luonnollisesti tupakoimattomuus.

4. Se voi auttaa pudottamaan talven aikana kertynyttä painoa

D-vitamiinin on todistettu alentavan insuliinia, parantavan serotoniinitasoja, parantavan vastustuskykyä, hillitsevän ruokahalua ja jopa auttavan painonpudotuksessa.
Massey yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa todettiin insuliini resistenssin kohentuneen naisilla, jotka nauttivat D3-vitamiinia päivittäin 4000IU kuuden kuukauden ajan.Minnesotan yliopistossa tehdyssä tutkimukessa todettiin kehon korkeiden D-vitamiinitasojen ennen matalakalorisen dieetin aloittamista parantaneen tuloksia painonpudotuksessa.

5. Se voi alentaa verenpainetta

European Society of Hypertension tapahtumassa Lontoossa esitetyssä, 2012 tehdyssä tutkimuksessa osoitettiin että D-vitamiinilisän nauttiminen voi auttaa alentamaan verenpainetta verenpainetautipotilailla. Samoin lisätutkimuksessa huomattiin, että D-vitamiinin puutoksen ennen vaihdevuosia naisilla saattaa lisätä riskiä korkean verenpaineen kehittymiseen jopa 15 vuotta myöhemmin. Terveellisen ikääntymisen kannalta on siis tärkeää saada D-vitamiinitasot kuntoon tänään.

Kaikki lisät eivät ole samanarvoisia. Terveyshyödyistä huolimatta suuntaaminen lisäravinnekauppaan ja poimimaan sattumanvaraisesti D-vitamiinilisän ei riitä. Pitää valita viisaasti.
Biotechnology and Biological Sciences Research Council:n (BBSRC) rahoittamassa tutkimuksesssa osoitettiin kuinka D3-vitamiinilisät saattavat tuoda enemmän hyötyjä kuin D2-vitamiinilisät. Tutkijat anaysoivat 10 eri tutkimuksen tuloksia, joihin osallistui yli 1000 ihmistä, vertaillen D2- ja D3-vitamiinin terveyshyötyjä ja totesivat D3-vitamiinilisien nostavan veren seerumin D-vitamiinitasoja selvästi enemmän.

Tilaa nyt Biomed lisäaineettomat D-vitamiinitipat kätevästi suoraan netistä

Lähde: http://www.chatelaine.com/

Kommentit

kommentit