Sinkin puutoksen 7 merkkiä

By 13.11.2016Uncategorized

Olemme kuulleet sinkistä, mutta mikä on sen merkitys terveydellemme?

pablo-1

Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety:ssa julkaistun uuden tutkimuksen mukaan sinkki on yksi tärkeimmistä välttämättömistä hivenaineista ihmisen ravitsemuksessa.

”Sinkkiä on usein ylenkatsottu, koska sitä esiintyy hyvin pieninä määrinä kehossamme”, sanoo Amanda Bontembo, M.S.,R.D. ”Tarvitsemme vain 8 milligrammaa sinkkiä päivittäin, vaikka se vaikuttaa hyvin paljon kehon toimintaan, mutta koska tarvitsemme sitä niin vähän pienikin puutos on merkittävä. Seuraavassa merkkejä mahdollisesta puutoksesta.

Jatkuvat vatsavaivat

”Sinkki työskentelee proteiinien kanssa jokaisessa elimessä ja auttaa lähes sataa entsyymiä erilaisissa prosesseissa, joista yksi on ruuansulatus,” sanoo Bontembo. Sinkki toimii kofaktorina useissa ruuansulatustoiminnoissa eli kehomme ei pysty kunnolla sulattamaan ruokaa ja imeyttämään ravinteita ilman sitä. ”On helppoa virheellisesti yhdistää oireet kuten huonovointisuus, oksentelu tai ripuli esim. gluteiinin yliherkkyyteen,” toteaa Bontembo. Sen sijaan, voimme lisätä ruokavalioomme sinkkirikkaita ruokia kuten simpukoita ja jugurttia.

Kovat kivut esim. lihaksissa

”Jos kärsimme lihaskivuista monta päivää liikunnan jälkeen tai mikäli ruhjeet pysyvät pitkään, on syytä kiinnittää huomiota. ”Sinkin puutos hidastaa haavojen paranemista”, sanoo Bontembo. Hän painottaa, että paraneminen on yksilöllistä, joten ei ole yksinkertaista sääntoä siihen miten hidas on liian hidasta paranemista. Kuitenkin, mikäli huomaamme muutoksen siinä miten hyvin kehomme toipuu, sinkin puutos voi olla syynä.

Huonontunut maku- tai hajuaisti

Tämä oire ilmestyy asteittain ja voi olla hienovarainen, joten paras tapa huomata se on harjoittaa läsnäolevaa, tietoista syömistä. ”Kyse on makuhavainnosta eli miten tarkasti voimme maistaa ruokammme,” toteaa Bontembo. Useimmat makureseptorimme sijaitsevat nenäontelossa, joten nämä kaksi aistia ovat erottamattomasti yhteydessä. Sinkki on erittäin tärkeä täysin toimivan makuaistin kannalta, joten jos huomaamme olevamme kykenemättömiä maistamaan tai haistamaan yhtä elävästi kuin ennen, sinkkitasomme saattavat olla alhaiset.

Olemme jatkuvasti sairaana

Ei kannata vähätellä jatkuvaa flunssaa. ”Jos emme saa riittävästi sinkkiä, vastustuskykymme saattaa heikentyä”, sanoo Bontembo. Kannattaa seurata oireita ja mennä lääkäriin mikäli oireet pitkittyvät.

Silmien tottuminen pimeään kestää pitkään

Monelle on tuttua, että astuessamme pimeään elokuvateatteriin silmillä menee hetki totutellessa pimeyteen. Sinkin puutos saattaa heikentää tätä sopeutumiskykyä, sinkkihän on välttämätön silmien terveydelle tärkeän A-vitamiinin tuotannossa.

Keskittymisvaikeudet

”Tämä on mielenkiintoista, sillä ei ole tunnistettu mitään erityistä mekanismia, jolla alhainen sinkin saanti aiheuttaisi keskittymiskyvyn heikkenemistä, mutta korrellaatio on olemassa”, toteaa Bontembo. ”Alan kirjallisuus osoittaa, että sillä on vaikutusta miten kauan pystymme istumaan ja keskittymään. Tutkimuksissa on huomattu sinkin puutoksesta kärsivillä muutoksia käytöksessä lisääntyneen sinkin saannin myötä.”

Vaatteet eivät mahdu 

Sinkki on elintärkeä toimivalle aineenvaihdunnalle. ”Sinkki auttaa kehoa käsittelemään proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja,” sanoo Bontembo. ”Kun emme saa riittävästi sinkkiä, voimme kokea vireystasonalentuneen, laiskuutta ja painon pudottaminen voi olla hankalaa. ”Toisaalta sinkin tarpeemme on niin vähäistä, että yliannostaminenkin on helppoa,” toteaa Bontembo. Sinkkipitoisia ruokia ovat palkokasvit, pähkinät ja siemenet.

Tilaa nyt hyvin imeytyvä sinkkivalmiste Biomed Biozink kätevästi suoraan netistä

biozink_uusi

http://www.womenshealthmag.com/

Kommentit

kommentit