Suolistosi voi tehdä sinut hoikaksi

By 07.11.2016Uncategorized

Mieti: Tälläkin hetkellä, kun istut siinä, vatsassasi käydään taistelua.

anatomy-160524_1280Noin tuhat bakteerilajia tappelevat valtaanpääsystä. Miksi meidän pitäisi välittää? Koska se että voittavatko hyvä bakteerit pahat ei vain ratkaise sitä miten ruokasi sulaa, vastaa allergeeneille ja torjuu sairauksia, se myös auttaa määrittämään miten paljon luultavasti lihomme tai laihdumme.

”Yksinkertaistettuna, jos saat mikrobiomin, tämän sisälläsi olevan bakteerikokoelman terveeksi niin laihdut,” toteaa lääkäri Raphael Kellman, New York:n kaupunginlääkäri ja kirjan The Microbiome Diet kirjoittaja. Kyse ei niinkään ole tietystä hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan prosenttiosuuksista, vaan epäterveellisten bakteerien liikakasvun korjaamisesta, joka saa meidät himoitsemaan vääriä ruokia käynnistäen tulehduksen.

Läjä mullistavia löytöjä auttaa meitä ymmärtämään, miten suolistobakteerit voivat vaikuttaa ulkomuotoomme. British Journal of Nutrition:ssa julkaistussa tutkimuksessa ylipainoiset naiset, jotka nauttivat  probioottilisää (Lactobacillus rhamnosus) pudottivat kuuden kuukauden aikana tuplasti enemmän painoa ja rasvaa, myös paremmin säilyttäen tuloksen, kuin ne jotka ottivat plaseboa. Probiootit saattoivat auttaa hillitsemällä näiden naisten ruokahalua, joka vaikuttaa vähentyneen mikrobiomin muuttuessa.

Epäterveellinen suoliston bakteerikanta aiheuttaa myös ruuanhimoa. BioEssays:ssa julkaistussa tutkimuksessa ehdotetaan, että jotkin mikrobit saattavat ajaa meidät syömään donitseja tai muita vastaavia herkkuja. Nämä suolistobakteerit lähettävät kemiallisia viestejä aivoille, jotka vaikuttavat ruokahaluumme ja mielialaamme, ehkä tehden meidät ahdistuneeksi kunnes ahmimme suklaalevyn tai pihvin. Onneksi voimme ottaa tilanteen hallintaan syöttämällä mikrobiomillemme oikeanlaista ruokaa.
”Kerron potilailleni, ”bakteerit seuraavat ruokaa,”” sanoo lääkäri Robynne Chutkan, Digestive Center for Women in Chevy Chase, ja kirjan Gutbliss kirjoittaja. ”Se mitä syömme määrää minkälaisia bakteereita suolistossamme kasvatamme.”

Tämä on iso uutinen: Vatsassamme on triljoonia mikrobeja, jotka oikein ruokittuna auttavat taistelussa läskiä vastaan ja voittamaan.

Suolisto kuntoon nro. 1: Pidä kahden P:n saannista huolta

Käytännössa kaikki alkaa probiooteista ja prebiooteista, joiden uskotaan olevan tärkeitä suoliston terveyden parantamiseen. Probiootit ovat hyvien bakteerien luokka, samankaltaisia kuin suolistossamme jo olevat.
Näiden eliöiden nauttiminen parantaa ruuansulatusta ja auttaa muuttamaan ja uudelleen asuttamaan suolistobakteerit tasapainoiseksi.                                                 Prebiootit ovat myös ruuasta saatavia kasvikuituyhdisteitä, jotka kulkevat ylemmän ruuansulatuskanavan läpi sulamatta ja auttavat stimuloimaan hyvien bakteerien kasvua. Yhdistettynä pro- ja prebiootit ovat oikea suoliston voimakaksikko.

Suolisto kuntoon nro. 2: Nauti elävää ruokaa

Fermentoiduista ruuista saamme probiootteja suoraan suolistoon. Purkki jugurttia aamulla on hyvä alku. Etsi tuoteitta, joissa lukee: ”eläviä ja aktiivisia bakteeriviljelmiä” ja ole varovainen hedelmänmakuisten tuotteiden kanssa, jotkut niistä sisältävät paljon sokeria, joka voi ruokkia huonoja mikrobeja. Vielä enemmän probiootteja saat kreikkalaisesta jugurtista tai kefiiristä. Harvard:ssa vuonna 2011 tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että jugurtin nauttimisella oli muihin terveysruokiinverrattuna vahvin yhteys laihtumiseen.

Suolisto kuntoon nro. 3: Huolehdi kuitujen saannista

Sen lisäksi, että kuitu täyttää, tutkimukset osoittavat kuitupitoisten ruokien edistävän hyvien bakteerien kasvua. University of Illinois:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisilla jotka nauttivat korkeakuituisia välipalapatukoita kasvoi vatsassa tulehdusta vastustavia bakteereita.

Suolisto kuntoon nro. 4: Syö monipuolista ruokaa

Meidän tulisi syödä monipuolista ruokaa, jotta saamme monipuolisen bakteerikannan. Viime aikaiset tutkimukset osoittavat, että hoikkien ihmisten suolisto vaikuttaa enemmän vilkkaalta suurkaupungilta kuin uneliaalta pikku kylältä. (Eli ne ovat tiheään asutetut ja monimuotoiset)
Eräs tutkimus osoitti, että terveen painon, painoindexin, vyötärön ympärysmitan ja verensokerin tason omaavay olivat taivuvaisia
omaamaan korkeat tasot kolmea eri bakteerityyppiä – Firmicutes, Bifidobacteria ja Clostridium leptum. Lisäksi, muutamassa ranskalaisessa tutkimuksessa monimuotoiset suoliston mikrobiomit omaavat henkilöt olivat vähemmän todennäköisesti ylipainoisia tai riskissä sairastua diabetekseen.
Heidän suoliston ekosysteemissa ei myöskään ollut paljoa tulehdusta edistäviä bakteereita.

Suolisto kuntoon nro. 5: Jätä väliin huonot ruuat

Se mitä emme syö on yhtä tärkeää kuin se mitä syömme. Meidän tulisi pitää suolistobakteereistamme huolta jättämällä pois huonot ruuat.

Prosessoidut hiilihydraatit

Rasvaisista ja sokerisista ruuista ei ainoastaan puutu kuitu, joka on ihanteellista ruokaa mikrobiomille, mutta ne voivat saada myös
huonot bakteerit kukoistamaan. Jos rehellisiä ollaan, niin mikäli ahmimmme pussin perunalastuja, luultavasti emme syö sellerin varsia, mustikoita ja muita suolistoystävällisiä ruokia.

Eläinproteiinit

Ruokavalio, jossa on paljon rasvaa ja proteiineja (kuten liha ja juusto) ruokkii tietyn tyyppisiä bakteereita, Bilophiliaa, joka on
yhdistetty tulehdukseen. Lawrence David, PhD, Duke University’s Institute for Genome Sciences and Policy:n apulaisprofessori,
huomasi tutkimuksessa näiden bakteereiden määrän valtavan kasvun henkilöillä, jotka söivät runsaasti grillikylkeä ja rintapaloja,
mutta ei niillä jotka söivät kurpitsaa ja linssejä. Lääkäri Kellman suosittelee nauttimaan punaista lihaa vain kerran viikossa.

Tilaa nyt maitohappobakteerivalmiste Biomedin Acidophilus nyt helposti suoraan netistä

 

 

acidophilus

Lähde: http://www.health.com/

Kommentit

kommentit