Magnesiumin viisi tärkeintä terveyshyötyä

By 31.10.2016Uncategorized

Magnesium on elintärkeä mineraali terveydellemme ja sitä tarvitaan kehossamme yli 300:ssa biokemiallisessa reaktiossa.

young-woman-635249_1920Moniin magnesiumin hyötyihin kuuluvat mm. hermoimpulssien välittäminen, kehon lämpötilan säätely, myrkkyjen poistaminen, energiantuotanto ja terveen luuston ja hampaiden muodostuminen.

Terveysammattilaiset ovat aina painottaneet vitamiinien ja mineraalien riittävää päivittäistä saantia. Sinkki, kalsium ja magnesium ovat kolme tärkeintä mineraalia hyvälle terveydelle. Magnesium parantaa kalsiumin imeytymistä, kun taas sinkki aktiivisesti tukee kehon puolustusjärjestelmää.

Kaikenikäiset naiset hyötyvät valtavasti magnesiumista. Se pitää osteoporoosin loitolla ja antaa helpotusta menopaussin ja PMS:n oireisiin. Magnesium myös minimoi ennenaikaisen synnytyksen riskin.

Muita elintärkeitä magnesiumin hyötyjä ovat proteiinisynteesi, supistuneiden hengitysteiden helpotus ja lisäkilpirauhasen toiminnan parantaminen. Se parantaa B6-vitamiinin ja kolesterolin biosaatavuutta, parantaa lihasten toimintaa ja ehkäisee osteoporoosia, unettomuutta, ummetusta, sydänkohtauksia, verenpainetautia, migreeniä, munuais- ja sappikiviä.

Hyviä ruokalähteitä ovat mm. pähkinat, kokojyväviljat, kala ja vihreät lehtikasvikset. Kuten monen muunkin ravinteen kohdalla, päivittäistä magnesiumin tarvetta on vaikea täyttää yksin ravinnosta, sen vuoksi magnesiumia sisältävien ravintolisien nauttiminen on suositeltavaa.

Magnesiumin top-5 terveyshyötyä ovat:

1. Magnesium saattaa kumota osteoporoosin

Useissa tutkimuksissa on havaittu, etta kalsiumin saanti magnesiumilla täydennettynä parantaa luiden mineraalitiheyttä. Magnesiumin puutos muuttaa kalsiumaineenvaihduntaa ja kalsiumia sääteleviä hormoneja, joka johtaa osteoporoosiin. Suositusten mukainen magnesiumin saanti on tärkeää koska se torjuu osteoporoosia.

 

2. Magnesium ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja

Yksi magnesiumin tärkeimpiä hyötyjä on, että se on yhdistetty sepelvaltimotaudin alhaisempaan riskiin.
Ruokavaliotutkimukset ovat viitanneet riittävän magnesiumin saannin mahdollisesti pienentävän sydänkohtauksen riskiä. Magnesiumin puutos lisää sydämen rytmihäiriöiden riskiä, joka taas lisää sydänkohtauksen jälkeisten komplikaatioiden määrää. Tästä johtuen magnesiumin suositellun määrän nauttiminen voi olla hyödyllistä sydän- ja verisuonielimistölle.

 

3. Magnesium säätelee korkeaa verenpainetta

Magnesium on keskeisessä roolissa verenpaineen säätelyssä. Magnesiumlisät ja runsaasti hedelmiä ja kasviksia, jotka ovat hyviä kaliumin ja magnesiumin lähteitä, sisältävä ruokavalio yhdistetään jatkuvasti alentuneeseen verenpaineeseen.

 

4. Magnesium hoitaa diabetestä

Tutkimukset osoittavat, etta magnesiumin puutoksesta kärsivillä on riski sairastua kakkostyypin diabetekseen ja vakavaan diabeettiseen retinopatiaan. Magnesium tukee hiilihydraattiaineenvaihduntaa ja vaikuttaa insuliinin toimintaan, näin kontrolloiden verensokeritasoja. On todistettu, että jokaista 100 mg:n magnesiumin päiväsaannin korotusta kohden saatiin 15%:n vähennys riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen.

 

5. Magnesiumilla voidaan hoitaa migreenia, unettomuutta ja masennusta

Lukuisat magnesiumin terveyshyödyt sisältavät myös migreenin, unettomuuden ja masennuksen hoidon. Magnesiumin tiedetään myös parantavan vakavia psykiatrisia toimintahäiriöita kuten paniikkikohtauksia, stressia, ahdistusta ja kohtuutonta rauhattomuutta.
Magnesiumlisät vähentävät merkittävästi näiden kohtausten voimakkuutta ja voivat myös auttaa vähentämään niiden määrää.

Magnesium on niin tärkeä kehon energian tuotannolle, että puutoksen oireita ovat mm. väsymys, yhdessä päänsärkyjen ja unettomuuden kanssa seka lihaskivut, krampit ja supistukset.

Tilaan nyt laadukas magnesiumlisä Biomedin Magnemin kätevästi netistä

magnemin

Lahde: http://www.newsmax.com/

Kommentit

kommentit